×

Gyártói vs. gyártófüggetlen támogatás – az IT infrastruktúra OpEx optimalizálása

/ / Blog

Adatközpontok és szerverszobák üzemeltetésénél nagyon ritkán támaszkodnak a felhasználok egyetlen gyártó termékeire. Gyakori példa, hogy a rack szekrényekben HPE ProLiant szerverek és 3Par tárolók mellett Cisco switchek és routerek, illetve APC szünetmentesek (UPS) üzemelnek. De HPE helyett mondhattam volna a Dell, IBM, Lenovo, Fujitsu és NetApp eszközeit is, ezzel a felsorolással talán le is fedtük a legelterjedtebb gyártókat Magyarországon.

Legtöbbször a beszerzések nem egyszerre történnek, inkább a felmerülő igényre reagálva, amennyiben a büdzsé is engedi a beruházást. Ezeknek következtében a támogatási szerződések kezelése általában nagyon kaotikus, arról nem is beszélve, hogy ha elfelejtődik valamelyik meghosszabbítása, a gyártók előszeretettel kérnek késedelmi díjakat (reinstatement fees). Illetve a régebbi, pár éves eszközök támogatását már el sem vállalják (EOS – End Of Support / EOSL – End Of Support Life).

A szerződések kezelése mellett az anyagi szempontok sem mellékesek, a meghosszabbított gyártói támogatások nagyon megdobják az OpEx-et, hiszen horror árakon lehet hozzájutni. Ami érthető, hiszen mi a céljuk a gyártóknak? Minél több új eszközt eladni. Tehát ezeknek az ajánlatoknak az elsődleges célja az elrettentés, a gyártók inkább új eszközök beszerzésére sarkalják az ügyfeleiket. De mi a teendő, ha a felhasználók nem állnak készen egy ilyen jellegű projektre, nem indokolt az új eszközök beszerzése, vagy egyszerűen még nem tudják, hogy milyen stratégiát kövessenek a jövőben (cloud? on-premise? hybrid?).

Ilyen helyzetekben érdemes elgondolkozni valamilyen alternatíván:

  1. keresni egy Third Party Maintenance (TPM) szolgáltatót, amely gyártófüggetlen HW támogatást nyújt a garancián túli eszközökre;
  2. hidegtartalékot tárolni, beszerezni a legfontosabb cserealkatrészeket és kapcsolatba lépni néhány HW-brókerrel, akik bármikor tudnak segíteni eszközök / komponensek beszerzésében (hogy ne az ebay-en kelljen vadászni);
  3. kockáztatni és meghibásodás esetén kapkodva, magas összegeket elköltve próbálni elhárítani a hibát.

Az első opció (TPM) áll a legközelebb a gyártói támogatáshoz, ebben az esetben a legkönnyebb az IT dolga, nincsenek extra költségek, nincsen stressz és nincsenek álmatlan éjszakák sem egy féllábon (1 vezérlővel) üzemelő storage, egy diszkhiba, vagy egyéb meghibásodások miatt. A szolgáltatónak SLA-n belül el kell hárítani a hibát, az összes cserealkatrész benne van az átalánydíjban és ha nem egyértelmű, hogy mi az eszköz baja, képzett, tapasztalt mérnökök segítenek a hiba analizálásában – ez is a szolgáltatás része.

A második opció (hidegtartalék) is működőképes, itt viszont nincsen mérnöki segítségnyújtás és ha pl. felhasználásra kerül néhány diszk, egy alaplap vagy vezérlő, az első opcióhoz képest már anyagilag is rosszabbul jön ki az ember. Nem is beszélve a befektetett időről és energiáról.

A harmadik opciót (kockáztatni) senkinek nem ajánljuk. Még akkor sem, ha mostanság minden redundánsan fut, kevés a meghibásodás és pénzkidobásnak érződik az első két opciót. Lehet utasbiztosítás nélkül külföldön nyaralni, lakásbiztosítás nélkül ingatlant tartani, vagy casco nélkül autót vezetni / bérelni, de nem ajánlott. Mi inkább a nyugodt alvás mellett tesszük le a voksunkat.

A következő részben nézzük meg a TPM (gyártófüggetlen HW támogatás) előnyeit:

  • költségcsökkentés, OpEx-barát megoldás: a gyártóhoz képest 40-60%-kal alacsonyabb áron elérhető ugyanaz az SLA;
  • rugalmasság: egyedi SLA-k, futamidők (akár havi felmondási lehetőséggel), nincsenek késedelmi és egyéb díjak, büntetések, illetve a feltételek gyors és rugalmas változtatása is lehetséges;
  • egy helyen lehet mindent bejelenteni: gyártótól függetlenül egy szerviz felelős minden hiba elhárításáért, nem kell keresgélni, hogy a hiba melyik eszközhöz tartozik, honnan ered. Sőt, a TPM szolgáltatók a gyártókkal való kapcsolattartást is át szokták venni, tehát bármilyen hiba van, egy helyen lehet bejelenteni;
  • életciklus meghosszabbítása: ahol a gyártók már nem vállalják a garanciát (EOS / EOSL), egy TPM még minimum 5 évig tud támogatást nyújtani, így te tudod diktálni az „ütemet” a saját IT infrastruktúrádban és nem a gyártók;
  • szerviz minősége: mivel a TPM szolgáltatók a gyártóknál kisebbek és a szervizelés a fő profiljuk, sokkal ügyfélcentrikusabbak és törekednek a hibák gyors elhárítására: nem kérnek be feleslegesen log fáljokat, nem szükséges feleslegesen firmware-t frissíteni, nem húzzák az időt különböző ürügyekkel;
  • környezetbarát megoldás: nem keletkezik e-waste, illetve gyártásból, csomagolásból és szállításból fakadó környezetszennyezés.

Ha szeretnél több információt megtudni a TPM szolgáltatásról, lépj velünk kapcsolatba az info@itris.hu email-címen.

TOP