A hardvergarancia lejárta után válik igazán érdekessé a támogatási szerződések kezelése
2020 októberében az IT Business Jakab Zoltán ügyvezetőnkkel készített interjút (A hardvergarancia lejárta után válik igazán érdekessé a támogatási szerződések kezelése – ITBUSINESS). A jelenlegi piaci helyzet miatt nem meglepő, hogy az akkori trendek ma még erősebbek! Már olvastad?
„Költséghatékonyan és rugalmas feltételek mellett tudjuk meghosszabbítani a vállalati szerver-, storage- és hálózati eszközök életét gyártófüggetlen kiterjesztett garanciával. A svájci hátterű ITRIS Kft. ügyvezetőjével, Jakab Zoltánnal beszélgettünk.
– Mit kell tudni az ITRIS-ről?
– Az 1986-ban Spreitenbachban (Svájcban) alapított vállalat szerver-, storage- és hálózati eszközök gyártófüggetlen garanciakiterjesztésére és karbantartására szakosodott (Third Party Maintenance). Svájc után Németországban, majd Ausztriában terjeszkedett a vállalat, a magyarországi piacon eddig az osztrák leányvállalat képviseleteként volt jelen, 2020 februárjában pedig megalakult a magyar jogi személyiség, az ITRIS Kft.
– A gyártói garancia lejárta után a legtöbb helyen nem cserélik le ezeket a nagy értékű eszközöket, azonban a fenntartási költségek ebben az időszakban jelentősen növekednek. Önök ennek a kezelésére nyújtanak megoldást.
– Igen, a magyarországi piacon egyelőre még viszonylag kevés vállalat ismeri ezt a szolgáltatást és a gyártói támogatás magas árazása ellenére – amellyel egyébként az infrastruktúra lecserélésére sarkallják ügyfeleiket – kénytelenek megvenni a kiterjesztett garanciát. Ha pedig az eszközök elérik a támogatási életciklusuk végét (End of Service Life), legtöbbször garancia nélkül üzemelnek tovább.
A nyugat-európai és észak-amerikai piacokon egyébként a Gartner adatai szerint a cégek túlnyomó része használ ilyen szolgáltatást, itthon ez az arány egyelőre jelentősen kisebb, pedig a hazai IT környezetben általában a gyártó által preferált életciklusnál jóval tovább maradnak üzemben a hardverek. Ennek gyakran anyagi okai vannak, de a cserét sokszor a technológiai újdonságok sem indokolják, arról nem is beszélve, hogy egy infrastruktúra frissítésbe sem szívesen vág bele az IT olyan gyakran, ezért a legtöbb helyen egyszerűen hosszabb ideig szeretnék használni a meglévő és jól működő eszközöket.
Az ITRIS Kft-nél az a víziónk és célunk, hogy jobban megismertessük ezt a szolgáltatást a hazai piac szereplőivel és a fenntartási költségek csökkentése mellet rugalmas, személyre szabott szerződési konstrukciókkal segítsük őket a garancián túli szerver-, storage- és hálózati eszközeik támogatásában. Az külön öröm számunkra, hogy a hardverek életciklusának kiterjesztésével a környezet megóvásához is hozzá tudunk járulni egy kicsit.
– Milyen gyártók eszközeit tudja az ITRIS támogatni?
– A legtöbb ismert gyártó eszközeit tudjuk támogatni: HPE, Dell/EMC, IBM/Lenovo, Fujitsu, NetApp, SuperMicro, Cisco, Brocade, Synology, Hitachi, Qnap, SUN/Oracle stb. A hazai és nemzetközi raktárkészleteinknek köszönhetően nagyon gyorsan hozzáférünk a szükséges cserekomponensekhez, a helyszíni javításokat pedig a hazai szervizmérnök csapatunk végzi. További előnye szolgáltatásunknak, hogy a heterogén, multivendoros infrastruktúrával rendelkező ügyfeleink a hibákat – a meghibásodott eszköz gyártójától függetlenül – egy helyen tudják bejelenteni.
– A tavasszal kitört járvány hogyan alakította a szolgáltatás iránti keresletet?
– Azt tapasztaljuk, hogy sok helyen késnek, vagy elmaradnak a beruházások, illetve próbálnak költségcsökkentés céljából különböző alternatívákat keresni. Ennek következtében a régebbi infrastruktúrát a tervezettnél tovább szeretnék üzemeltetni, ezért a szolgáltatásunk iránti igény ebben az időszakban – főleg a viszonteladó partnereink részéről – jelentősen megugrott. A garanciakiterjesztés mellett a meglévő infrastruktúra bővítésében is szokták a segítségünket kérni, ha a gyártó által már nem forgalmazott (End of Sale) komponensekre van szükségük – diszkek, memória modulok, alaplapok, bővítő polcok stb.”